Header afbeelding
Hoofdweg 109 9695AD Bellingwolde Tel:0597-531460

POH-S spreekuur

Bij patiënten met een chronische aandoening zoals diabetes mellitus, hoge bloeddruk, astma
en COPD en hart- en vaatziekten is periodieke controle noodzakelijk. De
praktijkondersteuner huisarts (POH) somatiek ondersteunt de huisarts in de zorg aan de
patiënten met een chronische aandoening.
De praktijkondersteuner houdt zelfstandig spreekuur en geeft voorlichting en advies op
medisch gebied. Het aandachtsgebied van de praktijkondersteuner is sterk gericht op
preventie en zelfmanagement.
De praktijkondersteuner motiveert de patiënten hun leefstijl, daar waar nodig, te veranderen.
Om dit te kunnen bereiken is uitleg, educatie en positieve aandacht nodig. Mocht het
ondanks het veranderen van leefstijl niet lukken om de persoonlijke doelen te halen, kan de
praktijkondersteuner in overleg met u en uw arts medicatie voorschrijven.

Ketenzorg
Bij de zorg van sommige chronische aandoeningen is de hulp van meerdere artsen en
zorgverleners nodig. Bijvoorbeeld de praktijkondersteuner in samenwerking met de diëtiste
en een pedicure. Dit wordt ketenzorg genoemd.
De gesprekken bij de praktijkondersteuner vallen onder de huisartsenzorg, hiervoor bent u
dus verzekerd. Als u wordt doorverwezen door de praktijkondersteuner binnen de ketenzorg,
bent u hier ook voor verzekerd.

Telefonisch spreekuur POH-s
De praktijkverpleegkundige is telefonisch bereikbaar op Maandag t/m donderdag van 11.30 tot 12.00 uur
Voor medische vragen, het verzetten van u afspraak of het opvragen van u lab uitslagen naar aanleiding van uw afspraak bij de praktijkverpleegkundige.